Emilia funderar åter igen...

Nu har jag tänkt igen, och denna gång tänkte jag på det hära om hur vi prioriterar i stallet med ridning och allt utöver det. Vad har egentligen hästen för krav på oss och varför är människan så lat av sig och bara gör de "roliga", hur ska hästen kunna prestera utan bästa förutsättningar och framförallt om den inte känner sig nöjd psykiskt och fysiskt? 

Visst kan alla relatera till att man ibland slarvar med de tråkiga för att hinna och orka med det roliga? Det tror jag alla kan relatera till och händer mer ofta eller sällan hos alla! Idag hade jag ett tidsschema att följa och eftersom jag var lite långsam för jag kände mig hängig så föll tidsplanen, min tanke var när jag vakande att jag skulle hjälpa Johanna att hoppa 7.15-8.15, sen skulle jag hinna fixa allt till hästarna i stallet, dvs mocka, fixa foder och vatten innan kl 8.45, för då skulle jag sätta på släpet, hämta Gimli, göra han redo och lasta kl 9. Men när klockan var 8.50 hade jag precis mockat klart, så jag var tvungen att avbryta stallet för att hinna med min tid hos hovslagaren halv 10. 

Tiden drog som alltid ut hos hovslagaren och när jag kom tbx till stallet var Gimli och jag tvungen att äts lunch. För att hålla foder tider för hästen är viktigt oavsett om man är hemma eller borta så ska hästen ha foder när den brukar och i samma mängd. Sen så hade jag ju kvar att göra i stallet så gjorde det oxå. Då var klockan redan halv 1 och jag insåg att antingen longerar kah Gimli snabbt och slarvigt eller låter han vila. Jag kollade på han i hagen medan jag tog beslutet att han fick vila så jag han med allt de viktiga runt om. Som att fylla på med nytt vatten i hagen och se till så hästarna hade foder redo och allt sånt dära. 

Så här var mitt val att antingen sikta i att göra rent och ge hästarna nytt vatten för att hinna Longera snabbt i 20 min, eller så fixade jag nytt vatten. För mig var valet enkelt, jag fixade såklart nytt vatten åt alla 3 hästarna och de tog ungefär 30 min. Det var då tanken slog mig att hur ska Gimli kunna prestera om han inte har tillgång dagligen till nytt färskt vatten och bra foder? Det är a och o när de gäller hästar och alla djur som man använder i olika saker. För att hästen ska kunna prestera på topp behöver den vara välmående och för mig är en välmående häst mer viktigt än att hinna motionera den just den dagen. för hur skulle ridpasset bli om hästen endå inte kunnat förbereda sig på bästa sätt genom att få i sig färskt vatten och nytt foder som passar hans dagliga behov. 

Det spelar ingen roll vad du har för toppen häst med toppen stam eller om du har en skogsmulle häst så behöver hästen, rent vatten varje dag fri tillgång, den behöver sällskap av andra hästar som den får stilla sina behov med, den behöver fräscht grovfoder och tillräckligt mycket för att se fin i hullet och välmående ut, och absolut så behöver den ompyssling. Ridningen är bara en bonus som vi får utav allt slit vi lägger ner för att få hästen att må bra. För om vi inte tar hand om hästen väl, hur kan vi då tro att den ska kunna ta väl hand om oss och göra sitt bästa när vi sitter där på ryggen eller i en vagn bakom? 

Vissa hittar alltid på ursäkter som att "men hästen har vatten från igår" ja hästen har vatten från igår som den kan dricka, men vad tror du hästen väljer om den får dricka gammal eller nytt vatten? Skulle du vilja dricka vatten med matrester i eller nytt vatten direkt från kranen? 

Jag skulle aldrig äventyra hästen hälsa för att hinna rida och de tror jag många av oss inte skulle göra, men endå finns det dem där som gör de och tror att de ska kunna vinna kommande tävling i helgen genom att träna hårt, men man får inte glömma allt runt om för det är de viktigaste. 

Ett ordspråk säger "Det finns alltid en bra hästskötare bakom varje bra tävlingshäst" och det är så sant som de är sagt. Visst att ryttaren rider bra och har utbildat hästen korrekt. Men allt de andra som hästskötaren gör varje dag för att hästens behov ska tillfredställas, det är de som är Prio1 till hästens resultat och hur den presterar. 

Så jag tycker att alla ni som vet att ni slarvar lite kan tänka på det och försöka sätta er in i hur hästen har det och hur den vill ha det, hu hade du velat ha det i samma situation där du ej kan prata och förklara utan endast använda dig att ditt uttryck för att göra dig förstådd? Hade hästen valt ett liv med god omsorg och mindre träning eller ett liv där hästens välmående sätts i andra hand och prio på träningen? 

Jag vet vad jag väljer och hur jag resonerar, vet du? Tänk på de nästa gång och försök se till hästen? 

Och det här med utrustningen, tror ni verkligen att hästen bryr sig om den har en ny Bute eller en gammal stubben så länge den passar hästen? Nej jag tror inte hästen bryr sig de minsta. Det är bara vi människor som är så ytliga och tror att det materiella ska hjälpa oss att prestera bättre. Nej de tåls oxå att tänkas på! - Edit: Det är inget fel med att ha märkesutrustning eller dyr utrustning. Jag är tydlig och tycker om att ha fina grejer. Men jag tror inte min häst springer bättre för de. Men vissa tror det. Säger inte att alla gör de. Man behöver inte misstolka allt hela tiden till er där ute som läser allt negativt :) 

Och till er andra som redan är där och vet om vad en häst behöver och mår bra över, keep up the good work!!! 






Här har vi tre hästar som får sina behov stillade och är välmående varje dag året om! :) 


Kommentarer
Postat av: anonym

Alltså du säger att hästen inte bryr sig om de är dyr märkesutrustning eller begagnat.. Du själv använder ju dyr märkesutrustning både till dig själv och till hästen. Varför de?

Svar: Skrev inte att de var fel att ha dyr utrustning :) menar bara vad hästen liksom tänker. Man får gärna ha dyr utrustning och märkesgrejer om man vill :) jag har inte speciellt mycket märkes grejer elle dyra saker. Hans sadel är utprovad av sadelutprovare och det där var den billigaste som passade så då var jag ju tvungen att köpa den :) hade lika gärna kunnat ha en begangnad som passar lika bra men jag tog hjälp av proffs istället för att försöka prova ut någon på eget hand :) vill ju att min häst ska kunna röra sig fritt osv.
eemiliaaramo.blogg.se

2014-04-03 @ 19:56:26
Postat av: Rebecca

Hej, vad fin blogg du har!

Har veckans blogg tävling på min blogg där du kan vinna en shoutout för 3000 läsare! Var med du också!http://fames.se/beccarosan/veckans-blogg/#respond

2014-04-03 @ 21:02:42 / URL: http://fames.se/beccarosan/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0