HÄSTMÄNNISKOR i alla dess former och storlekar

Något som jag reflekterat över under mina år som jag kan minnas är att det finns mängder med olika HÄSTMÄNNISKOR men en sak har alla gemensamt och det är att alla har rätt och är bäst!  Eller hur? 

Nu ska jag berätta om mina reflektioner och de typiska man kan träffa på och hur man ska hantera dem! Ta det med en nypa salt och ironi. 

Dressyrtanterna dessa stöter man på hela tiden och de är dedär som alltid tror att de själva är störst bäst och vackrast och alla ska se upp för dem. Tror ni alla känner någon sån, och i mitt stall kryllar de av dessa människor. Kännetecken i ridhuset är "ur vägen, ökning diagonalen","ni får hålla er där borta i hörnet för jag ska träna mitt dressyrprogram". Dessa människor ser även väldigt uppstoppade ut och har alltid ett stelt ansiktes uttryck när de rider runt på sina hästar som är "mycket bättre än alla andras" bara för att de har råd med dyr utrustning och dyr häst men i själva verkat kan de inte ens rida och ofta har de även någon annan som rider och tävlar hästen och de själva tar åt sig all ära! Och de viktigaste av allt som vi inte får glömma, dessa hästar måste hanteras som porslin och om de måste gå i hage så ska de vara en liten hage, ensam och fullt utrustade ben så dem inte skadar sig, börjar hästen springa så måste den in i boxen direkt!! 

Hopptöntarna det är dem där som bara vill hoppa och hatar att rida dressyr och förstår inte vad de ska vara bra för, de räcker väl att trimma en dag i veckan max? Resterande kan man hoppa och rida ut och gärna ska man ha tävling varje helg oxå för i slutändan vill man bara komma åt rosetterna och struntar i resten. Kännetecken i ridhuset "rider bara i galopp för det är den som är viktig i hoppning och gör massvis med byten, vilken form hästen går i är ointressant för de viktiga är att hästen går fram för skänkeln och lyssnar" de brukar även vara dessa man kan känna igen genom att de har mängder med utrustning på hästen som inte ens behöver dem bara för att det är "snyggt". Så på med allt skrammel du kan hitta för utseendets skull. På tävling är det dessa människor som bara tänker på att rida så fort de kan och gärna vara felfria, ibland har de sån okontroll så de går omkull eller kraschar för de har egentligen ingen koll på grejerna alls. 

"De där som allt skyller på något" människorna är dem där som alltid har något att klaga på när de inte går som de tänkt ni har säkert alla hört att man skyller på allt möjligt istället för att erkänna att hästen är för svår för dem eller att man själv är för dålig helt enklet för sin häst. Då använder man gärna fraser som "tror min nyutprovade sadel inte ligger bra, måste prova ut en ny", två veckor senare i en ny sadel återstår problemen om man skyller denna gång på att hästen "har ont i munnen","fel nosgrimma","skon sitter 1mm fel". Ja kännetecknen är många och dessa människor finns också överallt. För visst är de enklare att skylla på något än att erkänna sanningen? 

Horsemanship människorna är de där som tror på att hästarna ska leva i de vilda. Att hästarna inte vill ha täcke på sig när de står ute i -30 grader och snöstorm utan mat. "För det är naturligt för hästen". "Det är inte naturligt att ha sadel eller träns på, därför rider vi ofta barbacka med bettlöst" eftersom de inte finns så många av dessa i varje stall så blir man ett med hästen och den blir ens bästa vän, man kan även utforma ett slags språk mellan sig själv och hästen som bara de två förstår och alla andra är "konstiga" i dennes ögon om man rider med bett i munnen och sadel. Nej det är så onaturligt de bara kan bli. Några mer kännetecken är att man ofta utvecklar och lär sin häst konster, jag personligen tror man såg för mycket på cirkus när man var liten, men nej ni förstår att det är mer naturligt för en häst att resa sig, buga, och gå i spanskskritt på kommandon än att springa runt på en bana och göra dressyr konster eller hoppa hinder. 

Hobbyryttaren som bara rider i skogen och gör sällan något som krävs av hästen, hästen gör aldrig fel och man är alltid glad, har man en gammal sadel som man ärvt av någon som är brun ovh ett träns som är svart med ett litet förstort bett, det gör inget, de viktigaste är att hästen mår bra och blir borstad 1h om dagen och gärna ska den ha massvis med päls så den inte fryser, stå på lösdrift och äta hur mycket den vill! 

Det här är bara några av alla olika typer de finns där ute i världen och de finns såväl om man är 5 år eller 70 år och alla tycker sig själva veta bäst och vara bäst. Men var egentligen rätt och vem har fel? Vad är mest naturligt för hästen och vad trivs hästen bäst med? 

Oavsett vad man väljer så blir hästen vad man gör den till och den kommer få skador och bli halt. Ingen häst är helt prick fri hela sitt liv, ingen häst har aldrig varit skadad och ingen hästmänniska kommer någonsin aldrig ha gjort något fel mot sin häst, för i dennes ögon är det de gör de enda RÄTTA!  

Jag själv ser mig inte som någon av dessa, jag tar lite av varje och gör som jag själv tycker och känner, vad andra säger eller tror de bryr jag mig inte om, jag ser hur proffsen gör och jag ser hur mina tränare och vänner gör, framförallt ser jag hästen som en häst och gör så mycket vi båda klarar av! Nu låter de som att jag är perfekt men de är jag verkligen inte, jag är långt ifrån perfekt men jag försöker att inte påverkas av andra eller sätta mig i något fack. Nu vill jag veta, vem är du? Sanningen kan vara jobbig och inse men ack så roligt för oss andra! 

Och som sagt, detta är mina tankar och åsikter och det är sagt med ironi och en betoning på skämt, men allt är sant när ni tänker efter! Kommentera gärna om ni har motargument eller håller med. Let's go banans!!! 




Kommentarer
Postat av: Rosalie

Hahaha! Roligast idag och igenkänningsfaktor xD

Svar: Vad roligt att du känner igen dig :) då är de inte bara jag som tolkar de sådär! Kram
eemiliaaramo.blogg.se

2014-04-02 @ 13:00:20 / URL: http://enrosagnu.blogg.se
Postat av: Anonym

Det är inte så många människor du får med i dina generaliseringar tycker jag. Det där låter gammalt, människor är inte sådär.

Svar: Hej! Det där är min åsikt och de står jag för. Just så där är det där jag har håller till och på andra ställen jag haft mina hästar under de gångna åren. Upplever de dagligen. Men är de inte så hos dig så har du tur och det är dina åsikter :) ha en bra dag anonym!
eemiliaaramo.blogg.se

2014-04-02 @ 17:33:30
Postat av: Anonym

Jag tycker det var bra skrivet! Men varför är det alltid lättare och gnälla? Nästa gång vill jag se att du kan avundas någon och lyfta fram deras egenskaper också! Hästmänniskor oftast lynnigt folk men det finns undantag! bevisa motsatsen. Vad gillar du? Har du några svagheter? Eller är det bara det du gör som är bra? :) misstolka inte

Svar: Hej!
Absolut! De här var inte till för att gnälla, de var till för att provinsers lite för det är det människor vill läsa och se. Jag tyckte det var en rolig grej bara. Självklart kan jag skriva inlägg som är "bra" oxå så att säga där man berömmer människor. Om det är de ni vill läsa så absolut ska jag göra de :D nej jag anser inte att mitt häst tänk är de rätta och de skrev jag. Jag är lite av varje, väljer att inte placera mig i något fack :) tack för kommentaren! Kram
eemiliaaramo.blogg.se

2014-04-02 @ 18:06:41
Postat av: Sofia

Hahaha, dagens bästa!

Svar: Hahaha ja ;)
eemiliaaramo.blogg.se

2014-04-03 @ 07:20:26 / URL: http://www.sofiadarrell.se
Postat av: Kajza

Haha, klockrent!!!

2014-04-03 @ 11:04:24 / URL: http://kajza.horseworld.se
Postat av: Ida

Hej.
Vilken trevlig blogg. Här kommer jag kika in igen!

Jag är en blandning av hopptönten, horsemanship & hobbyryttaren. Haha. Älskar att hoppa & vill gärna få rosetter på hopptävlingarna & älskar att rida ut, gärna i snab galopp, hatar att trimma (och hästen går endå aldrig i form) & är en riktig skogsmulle. Och ja, ja har lärt min häst några konster 😉

2014-04-04 @ 09:56:06 / URL: http://idooooos.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0